Exhibition Ines Thora / Emma Mortier - Obsidian Gallery at Tour & Taxis Brussels

Tentoonstelling » Galerij

Opgelet! Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden!

Praktische informatie

  • Gratis
  • Voorbij
  • Over Exhibition Ines Thora / Emma Mortier - Obsidian Gallery at Tour & Taxis Brussels

    Obsidian Gallery is verheugd om u Mostly Void voor
    te stellen, een tentoonstelling met nieuwe schilderijen
    van Ines Thora. Deze nieuwste serie richt zich op
    het zichtbaar maken van abstracte intrinsieke sferen
    die Ines in haar dagelijks leven aantreft. Ze begon in
    2017 en voltooide de schilderijen in de eerste helft
    van 2020. De kunstenaar heeft vooral aandacht voor
    grote formaten die de rustgevende aanwezigheid van
    de natuur tot uitdrukking brengen en de behoefte aan
    stilte manifesteren.
    Ines creëerde de werken in Ternat, een klein
    stadje aan de rand van Brussel, waar ze woont en
    waar ze de afgelopen maanden de lockdown heeft
    doorgebracht. De schilderijen zijn het resultaat van
    een proces van handelen naar en reageren op het
    doek, keer op keer, is er een affectatie totdat een
    bepaald niveau van geluk is bereikt. De titel van de
    tentoonstelling “Mostly Void” komt voort uit de strijd
    om zowel de leegte te accepteren als te bestrijden:
    het begint met de leegte, en het zal proberen er
    steeds weer naar terug te keren; dit proces geeft
    het idee weer dat, zoals de wereld om ons heen, de
    tentoonstelling nooit af is en steeds evolueert.
    Zoals Ines Thora zelf stelt: “Ik werk met
    verschillende materialen, zoals textiel en maak al mijn
    verf zelf. Dit alles is het onderwerp van het schilderij.
    De verf wordt op onvoorspelbare manieren door het
    doek opgenomen, hetgeen me dwingt opnieuw te
    reageren. Het is mijn onderbewustzijn dat de weg
    wijst en de compositie beheerst. Ik denk dat ik een
    mentaal evenwicht nastreef. Na een tijdje word ik één
    met mijn werk, op zoek naar esthetiek aangezien ik
    geloof dat deze er is. Een werk hoeft niet ‘mooi’ te
    zijn om je aan te spreken. Ik probeer een esthetisch
    bewustzijn te creëren, en ik geloof dat dit een grotere
    impact heeft dan conceptueel werk, in de hoop dat
    mensen zich hierdoor afvragen of hun gevoeligheid
    wordt gestimuleerd.”
    Ines Thora dringt aan op een constante
    zoektocht naar een mentaal evenwicht. De
    kunstenaar werkt voornamelijk rechtstreeks op het
    canvas zonder voorbereidende schetsen, en brengt
    zo geleidelijk onderbewuste kaarten naar voren die
    gearticuleerd worden door lagen van kleur en textuur.
    De leegte in haar schilderijen lijkt de compositie
    te structureren. De nevenschikking van de stukken
    textiel verbindt alle elementen op het canvas
    waardoor een ruimtelijke eenheid ontstaat. Het
    gebruik van pastelkleuren en sterk contrasterende
    blauwkleuren herinnert aan de visuele kenmerken
    die haar wereld bepaalden. Op haar unieke manier
    behandelt Ines Thora de omhullende leegte om een
    gevoel van intimiteit te creëren.
    De levendige composities zijn een
    gemeenschappelijk kenmerk in het werk van Ines
    Thora: lijnen, texturen, beweging en kleur zijn
    zorgvuldig aangebracht. In “Mostly Void” (2020)
    wordt een gigantisch ruimtegevoel gecreëerd, niet
    alleen door de overheersende leegte op haar doeken,
    maar ook door een ruimtelijke verbinding tussen de
    stukken en de hoge muren van de galerij. Er is een
    zachte hand die de vloeiende architectuur en de
    subtiel gecomponeerde werken met elkaar verbindt.
    De kunstenaar vernoemt vaak ´het optische
    onbewuste´1, een term die door Rossalind Krauss
    wordt gebruikt om te verwijzen naar het werk van
    Cy Twombly, evenals het gevoel van verdwalen in
    het werk van Per Kirkeby dat een belangrijke invloed
    is op haar werk. Kunstenaar zijn gaat nog steeds
    gepaard met problemen, vooral vooroordelen,
    terwijl Ines Thora tot een ondervertegenwoordigde
    minderheid binnen de kunstgemeenschap behoort,
    werkt ze niet enkel hard aan de productie, maar ook
    aan de manier waarop ze wordt vertegenwoordigd,
    met wie ze samenwerkt, en waar ze haar werk
    tentoonstelt.
    Deze serie schilderijen toont Ines Thora
    haar constante zoektocht naar en interesse voor
    even dominante onderdelen, in het verwijderen van
    figuratie, in een zoektocht naar een meer spirituele of
    existentiële benadering van schilderen. Het zoeken
    naar stilte, het verdwalen en het observeren van
    het dagelijkse leven binnenin doen denken aan de
    compositie van de geciteerde kunstenaars. Soms
    stil of confronterend, op andere momenten eerder
    introspectief, het werk van Ines Thora zweeft op een
    kruispunt waar mogelijkheden schommelen tussen
    twee zeer verschillende realiteiten, waardoor de
    toeschouwer zijn eigen persoonlijke verhaal bepaalt.

    Opmerkingen

    Klik om te evalueren
    Nog 0 tekens vóór verzending
    Door dit selectievakje aan te vinken, accepteert u de privacybeleid evenals algemene voorwaarden van Out.be.
    Auteur : ()
    Afmelden om je profiel te wijzigen
    Meer commentaren weergeven

    Andere evenementen : Tour & Taxis

    Andere evenementen : Tentoonstelling

    Andere evenementen : Brussel

    Aanbevelingen