Anju Dodiya, Tower of Slowness

Tentoonstelling » Mixed-Technische

Praktische informatie

  • Gratis
  • Over Anju Dodiya, Tower of Slowness

    Na vijf jaar afwezigheid in Europa, toont de Indiase kunstenares Anju Dodiya in Galerie Templon in Brussel haar 'Tour de lenteur', een verzameling van een twintigtal nooit eerder getoonde werken.

    Met haar 57 jaar is Anju Dodiya een van de meest gerespecteerde artiesten in de Indiase kunstscene. Het uitgangspunt van haar schilderijen is het zelfportret. Al dertig jaar lang exploreren haar werken conflicten tussen innerlijk leven en uiterlijke realiteit: de angst van de creatie; de frustraties van de kunstenares, geconfronteerd met het geweld van de wereld; de onverbiddelijkheid tussen de wezens. Het werk dat ze het afgelopen jaar maakte, getuigt op een bijzondere manier van de pandemie en de strikte quarantaine waaraan ze onderworpen is in haar atelier/huis in Mumbai. Voor Dodiya, wiens werk draait rond kwesties als isolatie en het 'sociale masker', werkte de huidige situatie als katalysator. Zoals ze zelf uiteenzet:

    Het afgelopen jaar was voor ieder van ons ongebruikelijk. We delen plotseling een gemeenschappelijke wonde, de pijnlijke erkenning van de precaire karakter van onze levens.

    Concreet creëerde de kunstenares een ensemble van zeven gewatteerde en geometrisch uitgesneden doeken. De vreemde 'matrassen' die de muren van de galerij bedekken, zijn aangenaam om naar te kijken maar creëren ook een zeker ongemak. Ze tonen een reeks portretten die gecombineerd worden met patronen van huiden van wilde dieren, wat zowel vertrouwd als raadselachtig werkt. Deze krachtig poëtische werken, waarin zowel houtskool als waterverf wordt aangewend, schetsen intieme, geruststellende maar ook dubbelzinnige scènes. In de woorden van de kunstenares:

    Wanneer we op bed liggen of op een stoel zitten, nemen scherpe, geometrische vormen onze geest in beslag en vertroebelen al onze gedachten. De traagheid, eenzaamheid en een scherp bewustzijn van ons lichaam en onze geest doen onze emotionele antennes trillen. Deze gewatteerde werken zijn slechts de vrucht van de donkere kamers die we bewonen.

    In contrast hiermee is er een reeks aquarellen rond het thema van het masker, lange tijd een favoriet motief van Anju Dodiya, die zich ook vaak zelf gemaskerd presenteert. Voor haar Belgische tentoonstelling liet ze zich inspireren door het werk van James Ensor, met verstarde gezichten die zonder onderscheid bedekt zijn met een vleugje 'blauwe lucht', met diamanten sluiers of chirurgische maskers. De werken werden geschilderd in de schemering, bij zonsondergang, in het licht van de woestijn of op weg naar huis, en worden gepresenteerd in hun relatie tot tijd en ruimte. Het gaat om echte-valse zelfportretten waaruit een drukkende eenzaamheid spreekt, een eenzaamheid echter die misschien ook redding kan brengen?

    Anju Dodiya werd in 1964 in Mumbai geboren, waar ze ook woont en werkt. Ze studeerde aan de Sir JJ School of Art in Mumbai, en vandaag is ze een van de meest gerespecteerde hedendaagse kunstenaars in India. Dodiya begon als aquarelliste maar haar praktijk evolueerde naar werk in acryl en houtskool, aangebracht op canvas en op verschillende soorten textiel. De werken vormen een actuele interpretatie van tal van historische bronnen, variërend van middeleeuwse wandtapijten en Italiaanse renaissanceschilderijen, tot Japanse Ukiyo-e-prenten en krantenfoto's.

    Haar werk werd met name getoond op de 'Art in the World'-tentoonstelling in Parijs (2000); in het Chicago Cultural Center (2007); in het Museum of Contemporary Art in Shanghai (2009); op de 53e Biënnale van Venetië (2009), en de 5e Biënnale van Beijing (2012); in de Pizzuti Collection in Columbus (2017), en de Ishara Art Foundation in Dubai (2020).

    Haar werk is aanwezig in tal van particuliere en openbare collecties, waaronder de National Gallery of Modern Art in New Delhi en Mumbai; de Jehangir Nicholson Art Foundation in Mumbai; het Kiran Nadar Museum of Art in New Delhi; de Burger Collection Hong Kong; het Art Institute of Chicago; het Private Museum in Singapore en de Zabludowicz Collection in Londen.

    Gerelateerde thema's

    Opmerkingen

    Klik om te evalueren
    Nog 0 tekens vóór verzending
    Door dit selectievakje aan te vinken, accepteert u de privacybeleid evenals algemene voorwaarden van Out.be.
    Auteur : ()
    Afmelden om je profiel te wijzigen
    Meer commentaren weergeven

    Nieuwe tentoonstellingen [month+1]

    Andere evenementen : Tentoonstelling

    Andere evenementen : Sint-Gillis

    Aanbevelingen